Marketing in cuvinte si imagini

Blogul lui Adrian Monoranu

  • Acasa
  • Despre autor
  • Contact

Etica in afaceri? Departe de noi, dar departe tare!

Scris de Adrian Monoranu pe 2 mai, 2009 9 comentarii

Azi, prin periplul meu mediatic online am ajuns si pe mai nou lansatul portal de marketing al celor de la Iqads. E vorba de Smark. Prin toate articolele de pe acolo am gasit si lucruri interesante si un articol asupra caruia am zabovit un pic mai mult a fost cel despre etica in afaceri. Il gasiti aici.

Chiar si titlul articolului aduce intrebarea daca etica este o afacere profitabila pentru companii. Apare in prim plan ideea ca in RO etica este oarecum absenta si ca exista totusi niste premise si niste scuze pentru asta. Eu am fost invatat in scoala ca in business nu ar trebui sa primeze etica insa pe parcurs am realizat ca pentru a-ti construi un business nu ai nevoie doar de bani ci si de relatii, iar pentru a pastra relatii trebuie sa fii etic.

Relatiile de business, cele contractuale, au in spate relatii informale de prietenie, amicitie, incredere si tot asa. Eu cred ca acestea sunt cu adevarat premisele lipsei de etica de la noi. Filosofia de business tipica romanului de la inceputul tranzitiei de tipul „sa moara capra vecinului” inca se mai simte si asta e clar o cauza principala a lipsei de etica. Cum sa fii etic cand tu esti invidios, las si culmea dispus sa cheltui bani numai ca sa nu castige concurentul tau mai mult ca tine (asta in conditiile in care tu n-ai nicio sansa sa castigi mai mult).

Am si un exemplu foarte potrivit pentru asta. Cunosc un distribuitor de anvelope care are si un service in acelasi domeniu. Evident el distribuie in orasul de resedinta dar si in judet, chiar si in judetele apropiate. Cu toate ca preturile en-gross sunt cele mai bune, exista posesori de service-uri de anvelope care nu doresc sa cumpere de la el deoarece il vad ca pe un concurent. Ajung sa cumpere de la alti distribuitori din alte judete care culmea, cumpara tot de la amicul meu de fapt. Stupid nu?

Pe langa educatia de business gresita primita din tata in fiu, o mare problema careia i se datoreaza lipsa de etica este educatia slaba in scoli. Si nu ma refer la sfaturi de tipul „in afaceri nu trebuie sa existe etica” ci la absenta totala a vreunei precizari legate de etica. In marketing nu reusesti fara relatii si relatiile fara etica nu se pot realiza. Concurenta este dusmanul eticii, se spune, dar in scoli nu e prea adevarat. Studentul ar trebui sa semnaleze incercarile altora de a trisa insa el in loc sa faca asta incurajeaza tocmai comportamentul contrar.

Sistemele de tip Bologna care permit trecerea de la taxa la buget dupa fiecare semestru au fost gandite pentru a crea competitie insa de unde? Studentii isi distribuie proiectele fara probleme, dau pe share subiectele la examen si tot asa. Eu nu zic ca e gresit sa-i arati unui coleg proiectul tau dar e gresit sa-l dai cu buna stiinta pentru a fi copiat. Si greseala nu este numai a celui care-l copie ci si a celui care-l da.

Cum sa ajungi sa fii un business man plin de etica daca tu esti cu gandul numai la copiat, imitat, plagiat, tepuit, neplatit facturi, inselat parteneri si tot asa. Luati de aici un exemplu numai bun din publicitatea din RO. Spor la citit!

More from my site

  • Hackducation – cautati propriile raspunsuri!Hackducation – cautati propriile raspunsuri!
  • Executia este intotdeauna mai importanta decat ideea!Executia este intotdeauna mai importanta decat ideea!
  • Sa fie oare criza de marketeri?Sa fie oare criza de marketeri?
  • Nu mai dezinformaț!Nu mai dezinformaț!
  • Unde nu-i Bac, vai de facultate!Unde nu-i Bac, vai de facultate!
  • Proiectele de anul acesta au fost „BIO”.Proiectele de anul acesta au fost „BIO”.
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Din categoria: Academic, Blogging, Framantari de duminica, Marketing, Personal s@#t!, studii de caz Etichete: afaceri, etica, Marketing, romania, scoala, studenti, universitate

Comentarii

  1. alex negru a zis

    2 mai, 2009 la ora 3:22 pm

    hai sa iti mai dau un exemplu, pe care poate nu il stii.
    cel putin din ce am observat eu (nu doar in generatia mea ci si la cele dinainte si de dupa) am vazut lipsa de etica chiar si atunci cand nu esti etic.
    altfel spus:
    studentul X are mai multe proiecte pentru aceeasi tema; unele bune altele mai slabe.
    Cand un coleg ii cere un exemplu de proiect, nu este etic pentru ca (1) inloc sa denunte „furtul” el il sustene. DAR si pentru ca (2) da cu buna stiinta un proiect slab, tocmai pentru a-i „muri capra vecinului”.

    Răspunde
    • Adrian Monoranu a zis

      2 mai, 2009 la ora 3:40 pm

      @alex negru: Asta se cheama 2 in 1. :))

      Răspunde
  2. Ioana a zis

    2 mai, 2009 la ora 3:22 pm

    Din pacate ai dreptate. Dar oricum, atat timp cat nu se stie nici macar la nivel teoretic, foarte subtire schitat, ce este si cu ce se mananca etica in afaceri, visam degeaba. Si va mai trece o vreme buna pana cand ne vom fi lovit cu capul de probleme atat de mult incat sa ne interesam de ea.
    Pana atunci insa, ramanem pe sistem vechi: copiat, furat, trisat, santajat…

    Răspunde
    • Adrian Monoranu a zis

      2 mai, 2009 la ora 3:43 pm

      @Ioana: unii dau vina pe politica si spun ca din cauza politicii nu poti fi etic in afaceri. eu unul cred ca in Romania nu exista nici politica. e doar mafie. urmam modelul rus in UE.

      Răspunde
  3. Adrian Matei a zis

    4 mai, 2009 la ora 12:44 pm

    Corect. Filosofia “sa moara capra vecinului” e de baza. Si as spune eu e mai prezenta in regiunea Moldovei comparativ cu Ardealul. Been there, saw that.

    Răspunde
  4. Banquo a zis

    4 mai, 2009 la ora 2:52 pm

    Un exemplu zguduitor de lipsa de etica, la nivel mare, am trait personal cu Vodafone:
    In iunie 2007 mi-am facut un abonament de internet mobil, am platit modemul separat 1 milion, si am optat pentru un plan tarifar acceptabil cu trafic inclus de 1Gb/luna la pretzul de 80 RON.

    De pe 1 octombrie s-au schimbat ofertele deoarece orange a contracarat puternic – si Vodafone a scos abonamentul cu trafic nelimitat, la 40 RON (si modemul a inceput sa fie gratis). Eu nu stiam nimic din astea, si pe luna octombrie am depasit traficul inclus in abonament cu 700 Mb.

    Conform contractului, fiecare Mb de trafic suplimentar s-a taxat cu 0,22 Euro si asa m-am trezit cu un cost suplimentar de 150 euro – pentru 700 MB , cand un abonament de 2 Gb ar fi costat 10 euro in plus.

    I-am sunat si m-am certat cu ei, am fost pe la 3 sedii diferite, si le-am explicat ca e de neconceput sa abuzezi in halul asta de increderea clientului, dar degeaba…

    si.. asa am devenit eu client orange 🙂

    Răspunde
  5. PAUL a zis

    29 mai, 2009 la ora 6:11 pm

    un motiv pentru lipsa eticii este saracia dar si lipsa unei adevarate economii de piata- lucrez intr-o firma de constructii- este foarte greu sa fii etic cand mediul in care care iti desfasori activitatea este corupt

    in schimb etica iti aduce beneficii atunci cand te tii de ea, pe termen lung iti creezi o imagine buna in randul clientilor si colaboratorilor

    TL – buna
    TS,M – este ok sa joci si la marginea eticii fara sa o incalci

    Răspunde
  6. Andrei a zis

    31 august, 2009 la ora 1:30 pm

    Eu cred ca Romania ar trebui sa se atirne destul de serios in ceea ce priveste afaceri internet.
    Este viitorul mondial, deci accentul trebuie pus, atit in scoli, universitati, atit si la gradinita)http://boier.biz/index/0-7

    Răspunde
  7. Cristi a zis

    7 ianuarie, 2010 la ora 11:52 pm

    da las-o mai moale cu etica in „business”.esti in romania, si se numesc afaceri, (semi-) expatriatule;))

    nici nu-ti citesc articolul pentru asta.
    e foarte penibil sa nu stii sa folosesti alti termeni din lb.romana in locul celor din engleza, care suna „fantastic” la public.

    :))trist, ca-n Romania.

    Răspunde

Scrie un comentariu! Anulează răspunsul

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Aboneaza-te

Monoranu.ro este accelerat de Simplenet – găzduire web optimizată pentru WordPress.

Portal de Shopping Online

Confidențialitate și cookie-uri: acest sit folosește cookie-uri. Dacă continui să folosești acest sit web, ești de acord cu utilizarea lor.
Pentru a afla mai multe, inclusiv cum să controlezi cookie-urile, uită-te aici: Politică cookie-uri

Blogroll

  • Alex Mazilu
  • Bradut Florescu
  • Cismaru
  • Cristi Nistor
  • Long Way to London
  • Marius Sescu
  • Roxana Radu
  • Tudor Iacob
Licenţa Creative Commons
Marketing in Cuvinte si Imagini de Adrian Monoranu este licenţiat printr-o Licenţă Creative Commons Atribuire-Necomercial-FărăModificări 3.0 România .

Articole recente

  • De ce este brandul mai important ca oricand?
  • Invatarea inseamna progres!
  • Mai lasa si capul jos cateodata.
  • Este gestul arbitrului roman unul rasist?
  • De ce nu scriem corect?

Comentarii recente

  • bConnected (30 comments) la Vlogging-ul nu e deloc usor.
  • lazar lila (30 comments) la Defectiuni, reparatii, centrale termice, service si forumuri
  • Boiteanu Gheorghe (30 comments) la Defectiuni, reparatii, centrale termice, service si forumuri
  • Carmen (30 comments) la Defectiuni, reparatii, centrale termice, service si forumuri
  • Adrian Monoranu (30 comments) la Nu exista pasiune pe linie.

Etichete

2009 advertising alegeri Aniversare bere blog bloggeri Blogging brand Bucuresti campanie comportament concurs criza educatie eveniment facebook feaa fotbal grecia hangouts iasi Marketing naming online palas iasi palas mall PR prezentare publicitate reclama reguli review romani romania schimbare shopping social media spot strategic planning strategie studenti Vacanta viral vodafone

Copyright © 2021 Adrian Monoranu