Marketing in cuvinte si imagini

Blogul lui Adrian Monoranu

  • Acasa
  • Despre autor
  • Contact
Confidențialitate și cookie-uri: acest site folosește cookie-uri. Dacă continui să folosești acest site web, ești de acord cu utilizarea lor.
Pentru a afla mai multe, inclusiv cum să controlezi cookie-urile, uită-te aici: Politică cookie-uri

IKEA – brandul care a spus NU televizorului!

Scris de Adrian Monoranu pe 1 septembrie, 2008 14 comentarii

Nu cred ca mai e nevoie de vreo introducere pentru un brand ca IKEA. E deja îndeajuns de cunoscut pentru majoritatea bucureştenilor şi sunt sigur şi pentru destui provinciali. Ceea ce unii ar putea considera ciudat este însăşi această notorietate extinsă de care se bucură la abia un an de la lansarea în România. E adevărat ca la nivel mondial IKEA e un brand arhicunoscut şi apreciat dar la fel sunt şi altele de care românii nu ştiau până să apară pe micile ecrane din România. Majoritatea acestor branduri s-au folosit de cel mai bun prieten al românului, şi mă refer la televizor, pentru a pătrunde în mintea şi apoi casa acestuia. Contrar tuturor aşteptărilor IKEA nu a făcut asta. A preferat să intre în casa românului altfel decât prin cablul co-axial al antenei, şi mai important a ales sa intre în casă si abia apoi în mintea proprietarului. IKEA a bătut direct la uşă. Mai mult decât atât a ales să rămână. Mai întâi undeva sub televizor pe măsuţă, sau poate pe canapea sau cine ştie poate chiar pe birou şi a sperat să-l convingă pe român să-şi îmbunătăţească şi înfrumuseţeze casa. Ba mai mult, chiar l-a invitat să-i viziteze propria casa din Băneasa şi l-a îmbiat cu gustări şi băuturi tocmai pentru a-l convinge că aşa trebuie să arate o casă confortabilă şi ospitalieră de român. Românii s-au simţit bine şi au luat cu ei acasă câte ceva iar unora le-a plăcut atât de mult încât au tot venit în vizită şi niciodată n-au plecat cu mâna goală.
Acum, la un an de când le-a bătut la uşa românilor sub forma unui catalog, IKEA vine din nou in întâmpinarea romanilor. De data aceasta îi aşteaptă pe stradă, în drum spre serviciu, spre parc sau către orice altă destinaţie cotidiană. IKEA îi aşteaptă pe români afară. Dacă anul trecut românii s-au trezit pur şi simplu cu catalogul la uşă, anul acesta lansarea noului catalog se face printr-o campanie. Semnată Ogilvy & Mather, campania este concentrată pe conceptul de out of home advertising (OOH) şi pot să afirm ca au fost curajoşi în acest demers deoarece ştim cu toţii că autorităţile locale sunt destul de reticente când vine vorba de aşa ceva. Totuşi Ogilvy & Mather împreuna cu IKEA au făcut o treabă excelentă aducând în atenţia bucureştenilor faptul că trebuie să pregătească clanţele pentru că noul catalog soseşte curând.
De ce nu a ales IKEA să se folosească de măritul TV? Cred ca am si răspunsurile la această întrebare. În primul rând din considerente legate de mărime a pieţei. Singurul magazin e în Bucureşti, aşa că de ce să cheltui sute de mii de euro pentru un reach de care nu ai nevoie. În al doilea rând, bucureştenii petrec prea puţin timp uitându-se la televizor pentru că majoritatea timpului sunt în trafic. Fie ca sunt pietoni, în autobuz, metrou sau maşina, n-au cum să rateze o clanţă uriaşă de care atârnă catalogul IKEA. In al treilea rând coerenţa mesajului trebuia păstrată. O apariţie pe TV ar fi debusolat publicul din România care se cam grăbeşte să tragă concluzii pripite iar în marketing e ultimul lucru pe care îl doreşti. „Uite şi ăştia de la IKEA, n-au prea vândut şi acum fac reclama şi la TV” nu e tocmai cea mai bună reacţie pe care o aştepţi de la un public din ce in ce mai critic.
Deci, felicitări pentru IKEA, însă, mai ales felicitări pentru Ogilvy & Mather pentru lecţia de coerenţă. Şi când spun coerenţă nu mă refer doar la coerenţa mesajului, ci şi la cultura organizaţională. Valorile comunicate de aceasta prin produs în sine sunt omniprezente în campanie: eficienţa (folosirea spaţiului şi a bugetului), flexibilitatea, apropierea de client, conceptul de „do it yourself”, totul.

Articol aparut si pe www.brandinfo.ro .

More from my site

  • Inca o dovada ca statul nu e un business.Inca o dovada ca statul nu e un business.
  • Client shaming e calea usoara.Client shaming e calea usoara.
  • Marketing facut pe bucati.Marketing facut pe bucati.
  • Marketing nu inseamna numai conversii.Marketing nu inseamna numai conversii.
  • Cum alegi un om de marketing?Cum alegi un om de marketing?
  • Primarul Iasului face exact ceea ce trebuie.Primarul Iasului face exact ceea ce trebuie.
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter

Din categoria: Academic, advertising, coerenta, Marketing, strategic planning Etichete: coerenta, ikea, Marketing, ooh, tvc

Comentarii

  1. Gabi a zis

    1 septembrie, 2008 la ora 12:29 pm

    Totusi cand vine Ikea si la Iasi?

    Răspunde
  2. Adrian Monoranu a zis

    1 septembrie, 2008 la ora 1:17 pm

    @Gabi: Cica pretty soon. Am inteles ca deja s-au inteles cu cineva pentru teren si in decembrie se apuca de treaba. E doar un zvon fiindca am citit asta in 7est. 🙂

    Răspunde
  3. Gabi a zis

    1 septembrie, 2008 la ora 1:20 pm

    Eu auzisem ca ar veni in Carefour-ul din Pacurari.

    Răspunde
  4. Adrian Monoranu a zis

    1 septembrie, 2008 la ora 1:22 pm

    @Gabi:

    Si asta am auzit dar … pana nu vad nu cred. E posibil totusi. 🙂 Si nu e Carrefour, e Era Shopping Center. Carrefour e doar o mica parte. Am inteles ca vor fi 7 nume grele care vor imparti zona.

    Răspunde
  5. Anna a zis

    1 septembrie, 2008 la ora 1:27 pm

    Sunt mai multe hale deja in constructie in zona centrului Era si pe langa Metro. Ar fi interesant daca se va regasi langa Practiker(in centrul Era – oare de unde le-a venit inspiratia numelui asta?).

    Informatiile sunt prezentate foarte interesant si „m-a prins” blogul tau imediat ce am dat de el. Totusi, de ce ai ales sa imparti romanii in bucuresteni si provinciali? Am avut asa un dus rece la care nu ma asteptam…

    Răspunde
  6. Adrian Monoranu a zis

    1 septembrie, 2008 la ora 1:31 pm

    @Anna: Pentru ca piata IKEA este acum formata din bucuresteni si doar ocazional de alte persoane. Asta pentru ca ei nu ofera transport si montaj. Este modul lor de a spune „easy”. Take it home and do it yourself buddy! E cam greu totusi sa le cari in afara Bucurestiului daramite pe distante mari (desi modul in care sunt ambalate unele produse face lucrul asta mai usor).

    Răspunde
  7. Anna a zis

    1 septembrie, 2008 la ora 1:35 pm

    Ofera si montaj, contra cost. Si daca nu vin pana la anul la Iasi mai ca e mai avantajos sa le car din Bucuresti. Tata e tamplar de meserie, asa ca montajul e cea mai mica problema. 🙂

    Răspunde
  8. Adrian Monoranu a zis

    1 septembrie, 2008 la ora 1:58 pm

    E adevarata faza cu montajul dar costa destul de mult si dureaza tot cam asa. Si eu cred ca e parte din strategia lor. Arata ca se concentreaza strict pe clientii care sunt atrasi de ideea „do it yourself”. In Romania din pacate noi am fost obisnuiti sa ne uitam cum mobila ne este carata pe scari si montata de altii, chiar daca asta face o gaura si mai mare in bugetul si-asa mic al multora. Si nu e numai cazul mobilei, ci si al multor altor produse. De asemenea nu cred ca e doar o chestiune de educatie tehnica, ci mai degraba o chestie legata de filosofia de viata a romanului care se vrea a fi un „domn”. 🙂 Learn to recycle si dupa aia fiti domni! 🙁

    Răspunde
  9. Ina a zis

    1 septembrie, 2008 la ora 2:29 pm

    Felicitari si tie pentru editorial, colega! 🙂 In ceea ce priveste IKEA, pe mine m-a cucerit de mult si nu o data am scris pe blog despre asta. 🙂

    Răspunde
  10. Ioana Grigoriu a zis

    1 septembrie, 2008 la ora 4:41 pm

    Intregul concept IKEA e unul care si pe mine m-a cucerit. Intreaga idee se bazeaza pe „fa si tu ceva singur”, au unele produse foarte bune si frumoase, in schimb nu stiu daca ati gustat mancarea de pe acolo. E foarte interesanta si noua pentru unii dintre noi.

    Răspunde
  11. Gabi a zis

    1 septembrie, 2008 la ora 4:51 pm

    Eu cand ma gandesc la Ikea imi aduc aminte mereu de comicul asta: http://is.gd/26Qp

    Răspunde
  12. marius a zis

    1 septembrie, 2008 la ora 10:39 pm

    praktiker, era shopping park, ikea – vor fi toate la era.

    p.s. buna ideea (fara tv). de multe ori am zis faza cu „uite-i si pe astia care nu prea vand”

    Răspunde
  13. marius a zis

    1 septembrie, 2008 la ora 10:39 pm

    am uitat carrefour

    Răspunde

Trackbacks

  1. Ikea - Home | Filmic.ro spune:
    3 septembrie, 2008 la 11:28 pm

    […] am citit un articol despre cum Ikea a spus NU televizorului in Romania si cum ei au reusit sa intre in casa omului romanului. Totusi Ikea comunica si la tv si o face […]

    Răspunde

Scrie un comentariu! Anulează răspunsul

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Follow me on Facebook

Follow me on Facebook

Monoranu.ro este accelerat de Simplenet.

Licenţa Creative Commons
Marketing in Cuvinte si Imagini de Adrian Monoranu este licenţiat printr-o Licenţă Creative Commons Atribuire-Necomercial-FărăModificări 3.0 România .

Portal de Shopping Online

Blogroll

  • Alex Mazilu
  • Bradut Florescu
  • Cismaru
  • Cristi Nistor
  • Long Way to London
  • Marius Sescu
  • Roxana Radu
  • Tudor Iacob

Comentarii recente

  • Răzvan la Ce ai vrea sa inveti la un curs de Content Marketing?
  • Bogdan la Ce ai vrea sa inveti la un curs de Content Marketing?
  • Bogdan I la Defectiuni, reparatii, centrale termice, service si forumuri
  • Organics Food la Tu cum vezi Iasiul in viitor?
  • Adrian Monoranu la Viata cu un Fiat 500.
  • Ce ai vrea sa inveti la un curs de Content Marketing?
  • Suntem mai stresati decat credem.
  • Hangouts – Muse Iasi
  • Tu cum vezi Iasiul in viitor?
  • Viata cu un Fiat 500.

Etichete

2009 advertising alegeri Aniversare bere blog bloggeri Blogging brand Bucuresti campanie comportament comunicare concurs criza educatie eveniment facebook feaa fotbal grecia hangouts iasi Marketing online online marketing palas iasi palas mall Pozitionare PR publicitate reclama reguli review romani romania shopping social media spot strategic planning strategie studenti Vacanta viral vodafone

Copyright © 2022 Adrian Monoranu